nuffnang jugak..

Wednesday, January 13, 2010

Bila sebuah kehidupan bermula..part 1

Macam serius je kan bunyinya..Mungkin bagi sesetengah orang, cabaran adalah perkara biasa dalam kehidupan seseorang..Betul tu..mana ada kehidupan yang tiada cabaran.. Tapi setiap orang lain-lain cabarannya..ye tak? Ada sesetengah kita cabaran dia bermula pada peringkat awal kehidupan dan ada sesetengah tu cabaran dia di tengah-tengah kehidupan, tapi rasa-rasanya kalau cabaran tu hanya bermula dihujung kehidupan, tu memang dah tahap tak boleh nak buat apa.. sekurang2nya kalau kena peringkat awal, semangat tu masih ada.. tapi Wallahualam..

Bagi diri saya pulak, saya rasa cabaran saya bermula di UK.. Masa undergraduate dulu, punyalah syok mungkin sebab kawan-kawan sentiasa ada di sisi. Waktu remaja-remaja hingusan gitu xkesah macamana cabaran datang pun boleh lepak lagi!

Mula-mula masuk kelas di LU, kena culture shock kejap sebab tak ada muslim langsung dalam kelas..cabaran kedua pulak sebab tiba-tiba terasa sorang-sorang diri pakai tudung litup.. hehehe.. Mane tak terasa macamtu, dulu undergraduate kat UiTM semuanya Melayu and kebanyakan perempuan kan bertudung...perasaan masa tu terasa diri macam tak boleh survive je ngn mat-saleh2 ni..minah saleh dalam kelas pun ade berapa kerat jek tapi xkesah la, tengok sorang tu tinggi macam supermodel..dulu terasa diri ni tinggi agak berbanding ngn kawan2..tapi ngn minah tu, saya kalah teruk...hehehe..

Oklah, tu cerita masa mula-mula masuk kelaslah.. bila dah start kuliah sekali lagi kena culture shock...kesnya..orang putih punya loghat daa.. punyalah kena concentrate masa dia orang bercakap.. Kalau boleh tak nak kelip mata sebab nak tengok mulut dia orang keluar perkataan apa... sebab loghat pelik dia orang tu saya ni, kadang-kadang kena eja nama pekan saya tu sendiri kat orang putih lain gara-gara dia orang tak paham saya sebut nama pekan saya tu.. So macam mana kamu sebut kalau nama tempat saya ni LOUGHBOROUGH? Mesti kamu sebut

L-O-U-G-H-B-O-R-O-U-G-H kan??

Salah!! Sebab kamu kena sebut dia sebagai L-U-F-B-R-A... baku tau.. hehehe.. walaupun agak censored tapi menarik kan bunyi dia? Walaupun pekan tu tak seperti yang kamu bayangkan...

Dah2..tutup kejap cerita tu lain kali saya kenalkan pekan kesayangan saya yang penuh dengan memori tu ye.. Sambung balik cerita tadi..orang pertama saya kenal dalam kelas tu nama dia Nike..berasal dari Nigeria so boleh bayangla dia berkulit gelap kan. Dia agak friendly and sentiasa sebut perkataan2 baik kalau dia tau saya ada masalah. Orang pertama yang pujuk saya kalau saya menangis pun mesti Nike. Nike seorang yang kuat agama Kristian..banyak kali dia ajak saya pergi gereja dia..kadang-kadang dia suruh saya datang sebab tengok dia menyanyi.. tapi saya selalu hampakan dia..saya tak pernah datang..kita tak tahulah niat dia apa kan, tapi saya hanya fikir positif, tengok dia menyanyi... Orang Kristiankan berkumpul setiap pagi Ahad, and setiap pagi Ahad tu saya selalu pergi car boot sale..selalunya saya pergi kat area Derby.. dah dekat ngan area Nottingham...sebab tu saya cakap kat dia saya tak boleh pergi..kemudian disebabkan dia saya baik ngn geng-geng Nigeria dia, kecuali Harriet..Harriet je asal dari Malawi.. Dia agak cerah kalau nak banding dengan orang Nigeria and hidung dia mancung jugak... Harriet ada 2 orang anak ..anak sulung dia nama Passion, tapi anak kedua dia saya tak ingat nama apa.. dua-dua anak dia tu hasil dengan boyfriend dia.. Saya pernah cakap sekali dalam telefon dengan anak dia..kesian budak-budak tu kena tinggal kat Malawi...Harriet ni pun kuat Kristian, tapi bila saya tanya tak salah ke dia ada anak sebelum kahwin? Dia kata itu normal je, dah tak dikira dosa dalam agama dia..wah syoknya kalau benda tu memang dosa pada agama tapi bila semua orang dah buat kira cancel pulak dosa benda tu... pelik2.. Eh, saya ni bukan cerita pasal agama2 orang..saya ni pun cetek sangat dengan ilmu agama sendiri..Ini sekadar berkongsi pengalaman saya...

Housemate saya panggil kawan2 saya tu 'geng2 gelap'..hehehe..Nigers la katakan..bagi saya dia orang memang baik hati..Semangat setiakawan dia orang tu kuat..tapi bila bergurau sangat2 ganas.. Hobi dia orang..suka peluk orang kuat2..saya ni dah jadi mangsa peluk dia orang berapa kali...saya ingat memang jenis dia orang tunjuk kasih sayang dia orang.. tapi dengan siapa-siapa pun macam tu..and tak kan lah semua tu kawan baik dia orang kan? Memang pesen dia orang kot..
Tapi saya sangat appreciate dia orang sebab tak pernah tinggalkan saya bila bab2 belajar @ apa-apa pun..

Sebab saya ni sebatang kara kan dalam course yang saya amik tu..tak kan lah saya nak berkawan dengan 'geng-geng gelap' je.. So, saya pun berkawan jugak dengan orang cina dari China dan Taiwan. Ada tiga orang, and tiga-tiga ni lelaki...(dah memang dalam kelas saya ni 80% lelaki). Nama dorang Wen-pao, Wang Xia dan (apa pulak nama sorang lagi nih..tak ingat pulak bila dah setahun lebih ni). Ketiga-tiga nih memang baik lah. Tanyalah apa-apa pun and mintak tolong apa-apa pun dia orang mesti tolong.. Bila saya tanya ada kawan tak dengan siapa-siapa Cina dari Malaysia, selamba dia orang jawab dia orang tak suka Cina Malaysia sebab bagi dia orang Cina dari Malaysia tak kenang asal usul dia orang dari mana.. Lantakla kan.. sebab saya pon terasa macam tu..opsss..1 Malaysia..1Malaysia..

Wen-pao ni umur dia sebaya ayah saya..sebab tu saya suka buli dia..hehehe..tak adalah, saya selalu bercerita dengan dia.. bagi saya dia banyak duit... dia belajar kat UK pun sebab dia bosan kerja. Dia ambil cuti and jalan-jalan pusing dunia..setiap negara dia pergi dia akan duduk sebulan sampai dia terfikir baik buat master sebab boleh duduk lama sikit kat UK..pelik punya orang tua tapi suka hati dia la kan..duit dia.. dia cakap kat saya kalau saya pergi Taiwan, bagitau dia... Tapi saya tak mampu lagi nak pergi ke Taiwan tu...kalau saya pergi Taiwan tu nanti , saya nak mintak dia bawak saya jumpa kumpulan F4 yang famous dengan cerita meteor garden tu....hehehe...

Selain dari geng-geng gelap dan geng-geng Cina tu adalah saya baik dengan beberapa orang putih ni..Paling saya baik sekali dengan budak Ireland nama Pol O'Foigil dan Michael. Dia orang dua ni memang selamba je nak kawan dengan siapa-siapa pun.. Tapi dah nama pun orang Ireland kan, gila mabuk kuat.. Budak-budak kelas saya ni memang sentiasa tunggu hari Jumaat. Jumaat malam adalah hari pergi pub sebab nak pergi minum-minum.. So selalunya dia orang memang suka berkumpul sama-sama.. saya pun ada join jugak sekali sekala..opss..kantoi pulak.. tak adalah, kadang2 dia orang cari tempat yang ada makanan halal sebab nak ajak saya sekali..tapi halal pun dia orang boleh mabuk jugak..tempat je cakap halal tapi air tu memang ada...

Saya agak letih..nanti saya sambung lagi, k... tunggu..











2 comments: